Dag 69 – Lasagna – hoe nu verder?

La_Tavola_Marche_Lasagna_in_BiancoLees mijn vorige blogpost voor de juiste context.

Als ik nu terugkijk naar mijn reactie dan zie ik duidelijk dat ik een reactie heb gehad op de combinatie van een bepaalde situatie gecombineerd met een trigger, een aanleiding dus om een reactie op te wekken. Dat is op zich interessant. Dat er in mijn hoofd iets klaarstond om tot een reactie te komen op het juiste moment is duidelijk. Het is dan ook boeiend om te zien hoe ons brein al die potjes met in feite opgekropte gedachten dichthoudt tot er zich iets voordoet wat ‘rechtvaardigt’ om het potje te laten openbarsten met als gevolg dat we, bijna zonder daar controle over te hebben, de ‘boel’ eruit gooien. En dit gaat vaak tot grote verrassing van onze omstanders en soms ook onszelf omdat de context in eerste instantie niet duidelijk is.

Om nu te voorkomen dat een dergelijke situatie zich weer voor gaat doen is het van belang uit te zoeken wat nou de achterliggende gedachten zijn geweest, deze te analyseren en mijzelf te vergeven voor die gedachte en de aanloop/oorzaak naar die gedachte. Zo leer ik mijzelf beter kennen en mijn denkpatronen te herkennen. Op alle punten die ik heb uitgewerkt ga ik een verbintenis met mijzelf aan om in een vergelijkbare situatie, die ik dan kan herkennen omdat ik deze al eerder heb gelopen/uitgewerkt, mijzelf te corrigeren en niet in de reactie te gaan.

Door deze aanpak kan ik voorkomen dat ik reacties heb op zaken die alleen maar in mijn hoofd spelen, zonder dat ik iets onderdruk. Ik heb immers een duidelijk beeld van wat er zich in mijn hoofd afspeelt. Het gevolg hiervan is dat ik niet mijzelf en mijn omgeving verras met reacties die voor de omgeving geen enkele aanleiding hebben, maar met vol bewustzijn, zonder afleiding, aanwezig kan zijn in elk moment en daardoor het beste van elke situatie kan maken, zonder afleidingen die zich afspelen in mijn hoofd. Dit verhoogd aanzienlijk de kwaliteit van mijn dagelijks leven en mijn bewustzijn, hierdoor kan ik genieten van elk moment en uiteindelijk zonder angsten de situaties in mijn leven aangaan, in welk moment dan ook.

In mijn volgende blogpost verdere uitwerking van de punten die heb gevonden als onderliggende gedachten en aanleidingen voor mijn reactie.

Geef een reactie

