Dag 52 – Oh nee! Mijn telefoon ligt nog in het pashokje – vervolg

xl_Samsung_GalaxyS2White_Hands1_614Deze blog is het vervolg op de blog van dag 49.

Als een dergelijk voorval als het in een pashokje laten liggen van je telefoon je overkomt dan heb je te maken met een hele serie aan reacties en gedachtes. Wat ging er allemaal door mij heen en welke emoties had ik daarbij, hoe ging ik daarmee om en hoe heb ik mijzelf in deze situatie beschouwd en beoordeelt. Op basis van die emoties en gevoelens zal ik mijzelf vergeven door het punt uit te werken, het patroon blootleggen en zelfcorrectie toepassen om het patroon te doorbreken.

“Ik wist gelijk wat er aan de hand was, ik had bij het pakken van de spullen na het aandoen van mijn gewone kloffie mijn telefoon gewoon op het plankje in het pashokje laten liggen.” 

Als een flits ging er van alles door mij heen zoals: “Jeetje wat dom! Hoe heb je dat nou kunnen doen! Wat een sukkel zeg! En dat terwijl je wist dat je de telefoon daar had neergelegd. Kon je niet gewoon beter opletten, je hoofd erbij houden?”
– Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan dat ik mijzelf als dom bestempel en verwijt dat ik beter had moeten weten.
– Wanneer en als ik mijzelf zie vervallen in een patroon van mijzelf verwijten dan stop ik en haal ik adem. Ik realiseer en zie dat ik mijzelf hiermee te kort doe en niet anders dan een opinie over mijzelf uit zonder dat ik daarmee bijdraag aan de situatie. Ik stop met dit patroon van zelfverwijt en ga met mijzelf de verbintenis aan om in een vergelijkbare situatie mijn aandacht volledig te richten op de gegeven situatie om zo op een effectieve manier mijzelf te kunnen aansturen.

“Het plankje in het pashokje was leeg! Telefoon weg! Ik wendde mij tot de kassa dame waar ik kort daarvoor had afgerekend en legde uit dat ik mijn telefoon in een hokje had laten liggen en dat nu, een kwartier later, deze er niet meer lag en vroeg of iemand het toestel bij de kassa had afgegeven. Dat was niet het geval.”

Ook hier flitste er van alles door mijn hoofd. Ik begon allerlei scenario’s te bedenken waarin ik de mensen die ik had gezien tijdens het passen een dubieuze rol probeerde te geven als gelegenheidsdief.
– Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om willekeurige mensen figurant te laten zijn in mijn fantasieën en daarmee hen in feite te bestempelen als dief zonder dit op enige wijze te kunnen aantonen of bewijzen.
– Wanneer en als ik mijzelf zie vervallen in een patroon van niet gebeurde scenario’s te bedenken om zo aan mijzelf uit te leggen wat er gebeurt zou kunnen zijn en daarbij willekeurig mensen betrek in mijn gedachten die in werkelijkheid niet met het voorval te maken hebben, dan stop ik en haal ik adem. Ik realiseer en zie dat ik hiermee de waarneming van de werkelijke situatie kan beïnvloeden met fantasieën in plaats van feiten. Ik stop met dit patroon van fantaseren en ga met mijzelf de verbintenis aan om in gelijke situaties mijn aandacht in het hier en nu te houden zonder afleiding van en door de geest.

“Terwijl wij naar huis fietsten kreeg ik toch een beetje haast toen we al pratend vaststelden dat er de mogelijkheid bestond dat iemand met mijn telefoon zou gaan bellen, misschien wel met dure buitenlandse nummers.”

Als langzaam tot mij door begint te dringen dat ik niet alleen mijn telefoon kwijt ben, met alle (financiële) gevolgen van dien, maar dat er ook nog mogelijk misbruik van gemaakt zou kunnen worden, krijg ik de kriebels en weer gaan er allerlei fantasiescenario’s een eigen leven leiden.
– Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan dat ik uit angst om financiële schade te leiden gehaast ga handelen.
– Wanneer en als ik mijzelf zie vervallen in een patroon van angst voor onbekende financiële gevolgen en mij daardoor laat beïnvloeden met als gevolg dat ik niet meer effectief en gefocust kan handelen, dan stop ik en haal ik adem. Ik realiseer  en zie dat ik hiermee mijn angst voor financiële gevolgen de boventoon laat voeren in plaats van de 1+1 conclusie dat ik in deze situatie het beste mijn telefoon op afstand kan wissen en mijn SIM moet blokkeren om misbruik te voorkomen.

Geef een reactie

