Dag 46 – Competitie met mijn kilometerteller

cat-eye-velo-5-kilometerteller-400x400Denk je ergens vanaf te zijn omdat je het probleem hebt (h)erkend, uitgeschreven en gestopt dan kom je soms bedrogen uit. In dit geval ben ik niet effectief geweest, wellicht niet grondig genoeg en heb ik niet alle dimensies aangepakt. Ik wilde er ooit een blog over schrijven en na deze laatste constatering ga ik het hierbij doen!

Afgelopen zomer heb ik regelmatig de fiets gepakt om naar mijn werk te gaan. Het is een mooie afstand, 16 kilometer heen en 17 terug. Hè? Hoe kan dat nou? Simpel, ik rijdt (meestal) een andere route heen als terug. Vanaf het moment dat ik ben gaan fietsen heb ik, met onder andere behulp van mijn kilometerteller, bijgehouden wat mijn tijden en snelheden zijn. Ik kon zo vaststellen dat ik de rit in steeds kortere tijd kon afleggen. Ik was duidelijk mijn conditie aan het opbouwen.

Al had ik het niet geheel bewust door, het kijken naar de kilometerteller heeft zeker invloed op mijn snelheid. Als ik onder de 20km/h zak dan trap ik wat harder! Waarom? Slik, moment van naar mijzelf kijken… Omdat ik vind dat langzamer fietsen dan 20km/h voor mietjes is! Waarom ik dat vind is mij een raadsel. Alhoewel, als ik een beetje ga graven kan ik wel bedenken wat hier aan ten grondslag ligt. Het meest aannemelijke is dat ik hiermee een statement maak waarmee ik zeg dat IK sneller dan die snelheid kan en daarmee BETER ben dan iemand die dat niet kan of wil.

Als ik samen met mijn partner een stukje fietste dan had ik altijd moeite om mij in te houden en ik kon het niet laten om mijn verbazing (lees: ergernis) te uiten over haar slakkensnelheden. Slaat nergens op dus. Dat laatste doe ik overigens niet meer, dus enige vooruitgang heb ik wel geboekt.

De ritten naar en van mijn werk van de afgelopen tijd, en dan met name die paar keer dat ik heb gefietst na een pauze van ongeveer drie weken door slecht weer, ziekte, zwakte en misselijkheid, duurden aanmerkelijk langer dan daarvoor. Niet zozeer omdat mijn conditie weer stappen achteruit heeft gedaan, ook niet omdat ik steeds veel tegenwind heb gehad (al speelde dat best wel een rol) maar er was iets anders waardoor ik minder gejaagd heb gefietst.

Het antwoord is bijna banaal. Omdat ik in het donker fiets, zowel op de heen als de terugweg kan ik mijn kilometerteller niet aflezen (nee, geen lichtje). Zo zie ik niet als mijn snelheid onder de 20 valt en peddel ik relaxed door zonder mij door een opinie te laten opjagen.  Voelt een stuk relaxter en het enige verschil is dat ik minder moe aankom (en een paar minuten later, maar die loop ik weer in omdat ik minder lang moet bijkomen van de tocht).

Het is duidelijk dat ik deze 20 KM opinie maar eens en voor altijd moet gaan stoppen. In mijn volgende blogs ga ik de verschillende lagen of dimensies die met deze opinie te maken hebben uitpluizen.

Een gedachte over “Dag 46 – Competitie met mijn kilometerteller

Geef een reactie

