37 van 2555 – Auto of openbaar vervoer?

Subaru-wielAl een tijdje ben ik alle stappen aan het doorlopen die nodig zijn om onze auto van Italiaans op Nederlands kenteken te zetten. Het begon met het laten keuren van de auto, reparaties uit laten voeren, herkeuren, aanvraag vrijstelling BPM insturen, BPM aangifte doen, wachten op het kentekenbewijs en als laatste het laten maken van Nederlandse kentekenplaten.

Het klinkt als een lang proces, en dat is het in zekere zin ook wel. In ons geval was dat juist mooi omdat we zo lang mogelijk de auto op Italiaans kenteken wilden houden in verband met de aanzienlijk lagere kosten. Als is de autoverzekering in Italië twee keer zo duur, de wegenbelasting is in Nederland zes maal zo hoog. Daarbij moet je wel rekenen dat er in Nederland geen tolwegen zijn.

Autobezit is in Nederland dus een stuk duurder dan in Italië, het feit dat de brandstof in Italië weer iets duurder is kan je hier verwaarlozen. In ons geval is de wegenbelasting met name zo hoog omdat we een auto hebben met een LPG installatie waardoor je duurder wordt aangeslagen dan met enkel op benzine rijden. Dat benzine een euro per liter duurder is dan LPG wordt volledig teniet gedaan door de hogere motorrijtuigenbelasting. Pas als we meer dan 11000 km per jaar gaan rijden bereiken we het omslagpunt. Voorlopig komen we niet boven de 7500 km per jaar uit.

Het kromme aan deze constructie is dat je, vanwege de hoge vaste kosten van het autobezit, je geneigd bent om voor elke verplaatsing de auto te nemen waar je eventueel ook voor het openbaar vervoer had kunnen kiezen. OV wordt pas interessant als je geen lasten van een auto hebt. Als je gaat berekenen wat het kost om al je reizen met het OV te doen gaat kosten dan is de auto toch nog goedkoper, zeker als je er met meerdere personen gebruik van maakt. Een gezin is met de auto veel goedkoper uit dan treinkaartjes voor ieder afzonderlijk familielid.

Een tijdje terug hebben we al zitten rekenen en we waren al zover dat we besloten hadden de auto weg te doen en voor ons vervoer gebruik te maken van het OV of een huurauto. Een aantal zaken dwongen ons tot het herzien van deze keuze. De auto hadden we dan naar de sloop moeten brengen waarbij we een kapitaal vernietigden van 3 a 4000 euro. De auto verkopen met Italiaans kenteken was geen optie hier in Nederland. Om de auto in Nederland te verkopen moest deze eerst op Nederlands kenteken gezet worden. Dat laatste gold ook als we de auto wilden aanhouden. Daarnaast bleek de auto ook moeilijk verkopen omdat de tweede hands automarkt ingezakt is en voor het segment van grotere auto’s met een relatief hoog gebruik is weinig of geen vraag.

We zijn dus min of meer veroordeeld tot het houden van onze auto met als enige andere optie de sloop. Toch blijkt het regelmatig huren van een auto en het regelmatig gebruik maken van het OV duurder en ook onpraktischer te zijn. Doorslaggevend was uiteindelijk het besef dat we de komende tijd een vervoermiddel nodig hebben om klusmaterialen te vervoeren voor ons toekomstige huis en daarna de verhuizing die we op wat grote stukken na met eigen auto kunnen gaan doen.

Over een jaar gaan we weer evalueren of het loont om deze auto aan te houden. Tegen die tijd zullen de belastingen hoger worden, is al bekend dat de accijns op LPG 7 cent de liter omhoog gaat en zullen en vast andere factoren zijn die we mee zullen nemen in de evaluatie.

Probleem

Grote complexiteit als het gaat om het inzicht krijgen in de kosten van mobiliteit vanwege het grote aantal factoren wat hierin een rol speelt. In het geval van import van auto’s, verschillen tussen (Europese Unie) landen, wordt de complexiteit alleen maar groter. Er zijn feitelijk maar weinig alternatieven die zowel kostenbesparend zijn als beter voor het milieu. Het Model wat nu wordt toegepast stimuleert het gebruik van de auto ten nadele van het OV. Dit laatste is overigens wel voordeliger voor de staatskas. Voor ons als gezin is het een lastige rekensom geweest en de conclusie is dat mobiliteit in alle gevallen duur is (met uitzondering van de fiets natuurlijk).

Oplossing

Het regelmatig evalueren van actuele situatie met daarbij het in acht nemen van alle mogelijke factoren die op dat moment bekend zijn. De factoren zijn de feitelijke kosten, en waar mogelijk kiezen voor een oplossing waarbij het milieu minder wordt belast.

Beloning

Het in de hand houden van de kosten gerelateerd aan mobiliteit, het besef blijven houden van de impact van mobiliteit op het milieu waardoor we met een zekere regelmaat, afhankelijk van de situatie waarin we verkeren en de behoeftes die er zijn.

Zie vervolg in de volgende blog voor zelfvergeving en zelf-correctie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s