5 van 2555 – “Floaters”

Floaters zijn geen stootkussens voor boten maar kleine transparante draadjes die in het oog kunnen ronddobberen. ik heb deze draadjes al in mijn gezichtsveld zolang ik mij kan herinneren al heb ik de indruk dat het de laatste jaren is toegenomen.

Deze aandoening, als je al van een aandoening kan spreken, is een perfecte aanleiding om een aantal personages  door de mind te laten triggeren waaronder het ‘zelf-medelijden-personnage’. Al zijn er periodes dat ik er absoluut geen erg in heb, met name in de winter als het licht allemaal wat minder fel is, dan is er niets aan de hand. ’s Zomers echter is dat anders. Dan zijn er periodes dat ik mij eraan stoor omdat het mijn lezen bemoeilijkt, met name als ik moe ben en al de hele dag naar een scherm heb zitten kijken.

Op die momenten gaat er van alles door je hoofd. Zal het iets ergs zijn? Wordt ik langzaam blind? Wat als ik straks steeds minder goed kan lezen, hoe kan ik dan mijn werk nog goed doen? Is er iets aan te doen? Moet ik naar de dokter en/of oogarts?

Zo zijn er vele gedachten die met name met angsten te maken hebben. Angsten die terug te leiden zijn naar de angst om geen of onvoldoende inkomen te kunnen genereren voor het gezin, angst voor te weinig geld, armoede, honger, dood.

Daarnaast zijn er gedachtes van “Waarom ik?”, “Heb ik iets niet goed gedaan?”, “Is het een consequentie van iets wat ik heb gedaan waar ik nu straf voor krijg?” en nog meer van die bullshit.

Omdat ik er de laatste tijd weer meer last van heb is het een mooi moment om dit in common sense te bekijken en er de nodige zelfvergeving op te doen. Hiermee kan ik het geheel terugbrengen naar het hier en nu en het in de juiste proportie terugbrengen om daarna de juiste stappen te ondernemen die mogelijke onnodige verergering van het probleem kunnen voorkomen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om angsten te ontwikkelen over de gevolgen van het hebben van floaters ondanks ik al de aandoening onderzocht heb en heb vastgesteld dat het geen acuut gevaar voo mijn gezichtsvermogen oplevert.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te denken dat het niet nemen van noodzakelijke medische stappen acuut kan leiden tot verslechtering van de situatie alsof het een straf is voor het niet in actie komen maar de zaak negeren en doorschuiven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan omdat ik regelmatig heb zitten piekeren over het waarom ik floaters heb in een soort zelf-medelijden om zo energie te halen uit het feit dat ik zielig ben en mij misschien zelfs speciaal te voelen omdat ik deze aandoening heb.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te denken dat ik een eventueel verergerde situatie van deze aandoening niet dusdanig zou aanpakken dat er de juiste maatregelen worden genomen om de nadelige effecten op mijn inkomen zoveel mogelijk te beperken.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om deze aandoening met mijn huisarts te bespreken en het een en ander laat nakijken om zo duidelijkheid te krijgen in de status van de aandoening en of er maatregelen genomen moeten worden.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om bij het zien van mijn floaters niet mijzelf terugtrek in de mind en ga fantaseren over wat er allemaal met mijn gezichtsvermogen zou kunnen gebeuren.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om het zelf-dedelijden-personage geen mogelijkheid meer te geven om mij te beïnvloeden, zodra ik merk dat het zelf-dedelijden-personnage wordt geactiveerd stop ik, haal ik adem en sta ik in het hier in nu en neem waar wat er in dit moment speelt en overweeg alle consequenties voor mijzelf en anderen voor ik beslis hoe ik verder ga.

Geef een reactie

