4 van 2555 – Nooit meer fantaseren

Vandaag was het eindelijk zover, de huiseigenaar zou langskomen om te kijken naar een verstopte afvoerput waardoor de kelder ondergelopen was. Ik had mij al een tijdje voorbereid op deze ontmoeting om naast de ondergelopen kelder nog een aantal andere punten m.b.t. het huis te bespreken. Er zat een bepaalde energie aan deze ontmoeting en ik ga uitzoeken waar die vandaan komt. Die energie zorgde er in ieder geval voor dat ik niet naar de ontmoeting uit zag maar het meer als noodzaak zag om een aantal noodzakelijke, misschien wel vervelende punten door te nemen.

De wat nalatige bemiddeling van het makelaarskantoor heeft bijgedragen aan een bepaalde beeldvorming van de huiseigenaar. We wisten niets van hem , ook niet waarom hem nooit hadden ontmoet, zelfs niet na het ingaan van de huur. S. en ik hebben van alles zitten fantaseren, mede geassisteerd door het huurcontract waarin iets over het buitenland in stond m.b.t. de eigenaar van het pand. Ik vond het vreemd dat het niet mogelijk bleek contact te krijgen met de eigenaar om zo praktische en noodzakelijke punten van het huis door te spreken.

Toen eindelijk het makelaarskantoor duidelijkheid gaf door het telefoonnummer door te geven bleek in het eerste gesprek dat de eigenaar een alleraardigst person was en zeer bereid om het e.e.a. door te spreken. Na de ontmoeting kon ik alle beelden die ik had gecreëerd van deze man in de prullenbak doen. Punten die lastig leken te zijn kunnen op korte termijn worden aangepakt en zonder enige vorm van tegenwerking.

Zo blijkt maar weer eens dat de ideeën en beelden die je vormt niet kloppen met de werkelijkheid als zij niet getoetst zijn aan feiten. Het is een hele uitdaging om de mind niet zijn gangetje te laten gaan en zo heel snel allerlei conspiracy-achtige meningen verzint om jou daar negatieve of positieve energie uit te laten halen die met je aan de haal gaat op het moment dat je de situatie waarover je hebt zitten fantaseren in werkelijkheid aangaat.

Al ben ik ervan bewust dat ik het niet moet doen trap ik er toch elke keer weer in. Als ik een gesprek moet aangaan met iemand dan ga ik van tevoren fantaseren hoe het gesprek zal lopen. Ho belangrijker het gesprek of de uitkomst van het gesprek voor mij is, des te groter de kans dat ik er vrolijk op los ga fantaseren en mij door (angst-) beelden en doomscenario’s laat beïnvloeden. Het is een bezigheid die een hoop onnodige energie kost en volstrekt nutteloos is.

Daarom ga ik een verbintenis met mijzelf aan om niet meer te fantaseren omdat ik elke keer weer zie dat ik met mijn fantasie mij probeer voor te bereiden op wat komen gaat maar dat wat zich uiteindelijk afspeelt niet overeenkomt met de werkelijkheid. In plaats van te fantaseren hoe iets zal gaan lopen ga ik mijn energie gebruiken om mij op de beste manier voor te bereiden op wat komen gaat, zonder vooroordelen, zonder backchat en zonder aannames, alles gestaafd op feiten.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om een onjuist beeld te vormen van de huiseigenaar door zelf de ontbrekende informatie in te vullen waardoor ik een eigen, niet onderbouwd beeld van de man heb gecreëerd.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te luisteren naar mijn back chat in de aanloop tot een ontmoeting met de huiseigenaar waardoor ik niet de focus houdt op de te bespreken punten maar mij opwind over de beelden en opinies die door mijn hoofd spelen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om beelden en opinies te vormen over situaties en personen zonder deze eerst te toetsen aan de realiteit.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om het fantaseren over situaties en de uitkomst daarvan de voorkeur te geven boven het onderzoeken en toesen van feiten.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om om de energie uit de onjuiste beelden te gebruiken om mij emotioneel voor te bereiden op het gesprek en de ‘prangende’ onderwerpen om zo gevoelens van zelf-medeleiden en tekort gedaan zijn op te wekken en het voornemen in het gesprek mijn ‘recht’ te doen gelden zonder daar enige onderbouwing voor te hebben.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om fysiek te reageren op de foutieve beelden en opinies waardoor ik snelle hartslag krijg en fysiek weerstand voel voor het naderende gesprek terwijl ik op dat moment mijzelf (mijn mind) tot stilstand moet brengen en moet ademhalen om de situatie in het hier en nu als zijnde mijzelf aan te gaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij telkens te laten verleiden om mij energetisch op te laden met beelden en opinies om zo energie te halen uit de zelf verzonnen scenario’s zonder waarde te hechten aan dat wat zich in werkelijkheid afspeelt.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om in situaties waar ik ga fantaseren over eventuele scenario’s mijzelf te stoppen en te ademen en mijzelf terug te brengen naar het hier en nu, de situatie waarneem en acteer op basis van wat zich op dat moment afspeelt.

Geef een reactie

